Skolelok

s6301510
idatrine som leker! ste ja 3

ogs limer jeg like s greit inn litt utviklingspsykologi, i tilfelle pcn skulle kollapse.

Typiske utviklingstrekk 6-11 r


Finmotorikk og grovmotorikk for alderen 6-11:

Arbeidsevnen eller mindreverdighetsflelese, i denne alderen fr dem behov for lre og mestre.
Dem utvikler samarbeidsevnen nr dem fr utfordringer dem mestrer. Det er viktig at de fr ros og anerkjennelse, og nr barnet fr store oppgaver som det ikke mestrer kan det utvikle flelsen av mindreverdighet.Guttene leker mer med robuste leker enn jentene. Her fr barnet mer styrket i armer og bein. Barnet begynner som ofte her syntes det er moro lpe fort p en strekning osv. Men det er store forskjeller mellom barna.
Freud og Erikson mente at her begynte man interessere
seg for en enkelt ting, eksempel en spesiell idrett. Mange klarer ha en kroppsbeherskelse og de klarer og mestre ting bedre.


Intellektuell, personlig/sosial:

Nr barnet er 6 r ker behovet for forst ting, evnen til forst ker ogs, og barnet kommer da ofte med sprsml som hvorfor det? og hvordan?. Lek og fantasi spiller fortsatt en viktig rolle.

For 7ringen begynner venner bety en stor del. Evnen til forst ker her veldig raskt. Jenter leker helst med jenter, og gutter leker helst med gutter. De er ogs opptatt av regler ? kanskje lager de regler og ritualer seg i mellom.

For 8ringen betyr venner n ganske mye. Barnet kan bde virke ondskapsfull og snill ? dette kan variere veldig.

9-11rsalderen blir ofte kalt den stille alderen. Barna blir ofte oversett. De har gtt p skolen noen r, og det har blitt en slags rutine. Denne perioden blir p engelsk kalt tweens som stammer fra between som betyr imellom. Alts tiden mellom barnerene og puberteten. Her spiller ogs reklame og massemedia en stor rolle og barnet pvirkes av det.

De oppdager hemmeligheter, noe de oppdager som bde spennende og skremmende.

Ved prkutviklingen i alderen 6-11, skjer det veldig mye.

Verden til en 6ring er ganske egosentrisk. De tror alle andre ser verden slik de gjr det. Nr de skal fortelle en historie eller vits, er det i seg selv morsomt, ikke bare vitsen.

Men etterhvert som barnet blir eldre, 8-9 r, begynner det f en viss sammenheng i sprket, og skjnner at det det sier er sammensatt av bokstaver med stavelser og setninger. Barnet begynner ogs fortelle historier noks bra.

Nr barnet er 10-11 r begynner det virkelig f sprkkunnskaper ? om grammatikk, bying av verb, osv. Det er til og med noen som snakker like s bra som voksne ogs. Engelsken her kan ogs vre veldig bra, barnet fr kanskje interesse for andre enn bare sitt eget sprk.



sdr.

2 kommentarer

Ida

04.02.2009 kl.16:37

Haha. Dette var jo forstlig for meg som driver lrer om materialer og hva som skjer vist materialene blir behandlet feil xD

Nadia Maria

04.02.2009 kl.23:07

Ida og Trine er stinger

Skriv en ny kommentar

hits